Oman Werkwijze

WERKWIJZE

Door een combinatie van gesprekken en aanraking richt haptotherapie zich op bewustwording van het lichaam en het daarmee verbonden gevoelsleven. Via aanraking, oftewel lijfelijke ervaringen, kun je weer in contact komen met je (opgeslagen) gevoelens en emoties. Onder andere emoties als verdriet, vreugde, angst en boosheid kunnen hierdoor tijdens de behandeling naar de oppervlakte komen. Ik begeleid je hierbij en samen zullen we de emoties verkennen, leren herkennen en een plaats geven. Het doel hiervan is om je sterker te voelen in je dagelijks leven en in je relaties met anderen.

Intakegesprek
De eerste afspraak die we maken is een intakegesprek. We maken kennis met elkaar en inventariseren samen met welke vraag / probleem je komt. Op basis hiervan stellen we je hulpvraag op en bespreken we wat je met de therapie wilt bereiken.

Gevoelsmatige invalshoek
De daarop volgende drie afspraken laat ik je voelen hoe je jouw probleem vanuit een gevoelsmatige invalshoek kunt benaderen. Via aanraking of oefeningen maak ik voor jou voelbaar hoe het voelt wanneer je jezelf meer of minder openstelt en sluit, voor zowel jezelf als je omgeving. De aanrakingen zal ik verbaal ondersteunen en verder zullen we de behandeling aanvullen met gesprekken.

Evaluatie en vervolgafspraken
Na deze drie behandelingen evalueren we of haptotherapie bij jou aansluit en of je dit gevoelsmatige bewustwordingsproces aan wilt gaan. Samen bespreken we dan in welke frequentie we de therapie eventueel voortzetten.

Haptotherapie kan gecombineerd worden met Mindfulness ter intensivering van het proces van zelfbewustwording. Afhankelijk van de hulpvraag bepalen we samen of je haptotherapie baat heeft bij ondersteuning van mindfulness.

Handen
Mindfulness
Mindfulness wordt ook wel aandacht training genoemd. Je aandacht kan wegebben als je veel piekert, je zorgen maakt of onrustig bent. De kracht van aandacht helpt je op een natuurlijke manier je bewust te zijn van jezelf en minder op een automatische piloot te functioneren. Hierdoor ben je in staat om bij wat er nu is stil te staan. Je leert de tijd te nemen om je bewust te worden hoe het met je is en wat je eventueel nodig hebt.